"Семейство Папазови","Николай Джамбазов","Джу","Светльо Димитров","Тангра","Тивия","Български ветроходни уебстраници","BORA 2005">
Планктон IV , лодка Джу V ( корабна спасителна лодка)
17.03 - 03.08. 1976 г. 140 дни. Каляо - Маркизки острови - Таити - Самоа - Фиджи
Юлия и Дончо Папазови

Това е четвъртият експеримент от програмата. Участници са Юлия и Дончо Папазови. Опитът придобит при предишният експеримент, си казва думата и подготовката на тази експедиция е значително по-сериозна и професионална. Използваната корабна спасителна лодка с обща и дължина около 8.5 м. е запалубена този път изцяло и има възможност за оттичане на водата. Рубката е много по удобна и функционална. Височината на мачтата е малко по-голяма 7.5 м. ,стъкмяването е “гафелно” пак с грот и стаксели. Този път лодката е оборудвана с любителска късовълнова радиостанция. Сега акумулаторните батерии се зареждат от двигателя - 16 кс. Имат постоянно осветление на компаса, тор светлина и постоянно напрежение за радиостанцията. Сериозно изпитание и неудобство е ,че сега както и в предишната експедиция е необходима непрекъснатата вахта на руля тъй като няма автоматично управление, както e при една яхта.
Отново изпълняват научни програми попълват тестове и водят различни наблюдения. Хранителният режим е подобен на третата експедиция, с малки подобрения. Използват се и лиофилизирани плодове. За съжаление както и в третата експедиция имат проблеми със консервираната прясна вода. Консервените кутии в които е затворена питейната вода отново ръждясват и променят вкуса и.
В едно пътешествие от 14800 км. в Тихия океан със спасителна лодка газеща само 30 см. и с първо спиране след Каляо на Маркизките острови при разстояние от около 8700 км., цяло щастие е да нямаш сериозни проблеми. За нещастие на Джу и Дончо се случва може би най-лошото. В началото се скъсва антената на радиостанцията и е невъзможно да се поправи при условията в океана. Това води до прекъсване на връзката и невъзможност за предаване на сигнал за помощ. По късно се счупва перото на руля, а на около 1000 мили от Каляо при една буря се счупва мачтата. Почти невероятно е , но Джу и Дончо успешно се справят със двата основни проблема. Правят нов румпел от остатъците на стария, вдигат нова мачта от гика на грота и правят ново стъкмяване което дава ход на лодката. Не е необходимо да влизаме в подробности, но малко хора в тяхното положение биха се справили толкова успешно с такива проблеми и не биха се върнали обратно, имайки пълно право на това.
Цяло чудо е с такова стъкмяване и с намалени възможности за ход и управление да “уцелиш” в океана Маркизите. Но Джу и Дончо го правят изминавайки около 7000 км. по този начин и успешно пристигат на 10.05.1976 г. на Маркизите в Хива Оа. Едва в Таити успяват да ремонтират и подменят мачтата със нова. Изключително трудно и мъчително е маневрирането им в района на о-в Самоа и Апия поради опасността от разбиване в рифовете от силното течение и безветрие.


Снимки (от книгата "С Джу през Пасифика")

Grave A.Gerbo Dju na rumpela Onward DjuV! DjuV map DjuV in Taiti Marinero Dju

Hula Hula Doncho na rumpela map map Skipper Doncho Copra made

Последна промяна: 09.02.2005 г.


Обратно